Booting CentOS in Single User Mode

Masalah: Aku tersalah modify permission untuk directory /etc and all files dalam dia. default permission untuk /etc adalah 755. Tapi aku dah tersalah ubah jadi 700. Bila aku try restart server, server takleh nak booting. Mengelabah ayam la kejab. Bila takleh boot dah tentu aku takleh nak masuk terminal untuk ubah permission /etc tu balik. So caranya kena masuk Single User Mode la.

Apa Single User Mode ni? Penah dengar Safe Mode? Dalam windows kita panggil Safe Mode. Dalam linux kita panggil Single User Mode. So macamana nak masuk Single User Mode ni?

Bismillahirrahmanirrahim…. 

  1. Masa system tengah booting tu press ‘Esc
  2. Then pilih mode guna arrow key (up-down)
  3. Dah jumpa mode mana yang korang nak pakai press ‘a‘. (Selalunya Single User Mode ni kat atas sekali. Takpun korang try la satu-satu. Salah satunya mesti Single User Mode.)
  4. Then press spacebar, pastu taip ‘single‘.

Ok sekarang korang dah dalam Single User Mode. So buat la apa korang nak buat. Macam kes aku, aku nak ubah balik permission /etc dan semua file-file dalam dia. So aku just pakai command chmod -R 0755 /etc. Lepas tu aku exit dan reboot balik server aku. Alhamdulillah boleh boot balik.

This entry was posted in Linux and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

